Osoby odchudzające się najczęściej muszą diametralnie zmienić swoje nawyki żywieniowe. Niestety, w gąszczu przeróżnych informacji można się pogubić, dlatego warto poznać zasady zdrowego odżywiania, których wprowadzenie w życie pozwala na utratę zbędnych kilogramów. 

Więcej błonnika w diecie

Początki diety odchudzającej bywają bardzo trudne – wiele osób skarży się nie tylko na ciągłe uczucie głodu, ale również na uporczywe zaparcia. Idealnym rozwiązaniem jest spożywanie dużej ilości błonnika, który nie tylko zapewnia uczucie sytości, ale również reguluje pracę jelit, dzięki czemu oczyszczają się one w szybszym tempie. Błonnik nie ma działania przeczyszczającego, a jedynie regulujące, dlatego nie należy oczekiwać żadnych szybkich i spektakularnych efektów po włączeniu go do diety. Źródłami błonnika są między innymi:

  • świeże warzywa i owoce,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • makarony, ryże i kasze z pełnego przemiału,
  • siemię lniane,
  • płatki owsiane.

Mniej niezdrowych produktów

Większość osób doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że w walce ze zbędnymi kilogramami nie pomagają im ani słodycze ani dania typu fast food. Niemniej jednak nie tylko one powinny zostać niemal całkowicie wykluczone z diety. Warto również usunąć z niej tak zwane półprodukty oraz dania przetworzone, które można przygotować w kilka minut. Są one bogate w sól, która sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie, a także zawierają bardzo dużo kalorii. Pomimo to mają jedną, ogromną zaletę – można je przygotować w krótkim czasie, dlatego cieszą się szczególną popularnością wśród osób zapracowanych. Oczywiście zjedzenie gotowego dania czy małej czekoladki od czasu do czasu nie zaprzepaści efektów diety. Warto jednak pilnować, aby małe odstępstwa od diety nie przytrafiały się zbyt często. 

Posiłki unormowane kalorycznie

Wiele osób odchudzających się uważa, że im mniej kalorii będzie spożywać, tym szybciej schudnie. Z formalnego punktu widzenia jest to prawda, jednak nie będzie to ani zdrowe ani nie pozwoli na dłuższą metę cieszyć się osiągniętymi efektami. Bilans kaloryczny jest bowiem bardzo indywidualną kwestią, dlatego dietetycy radzą, aby nie kierować się popularnymi jadłospisami, które zawierają 1200 czy 1500 kalorii. W praktyce bowiem inne zapotrzebowanie na kalorie wykazuje młoda osoba pracująca fizycznie, inne zaś osoba w starszym wieku, której aktywność fizyczna jest bardzo umiarkowana. Dietetycy radzą więc, aby od proponowanej dla siebie liczby kalorii odjąć około 500 – wtedy możemy mówić o zdrowej diecie odchudzającej. Ważne, aby kalorie dostarczać sobie przez cały dzień, a zatem zdecydować się na kilka posiłków, a nie jeden czy dwa duże. Regularne posiłki sprawiają, że nasz metabolizm pracuje na wysokich obrotach, lecz z drugiej strony nie jest on przeciążony.

Jak się wspomagać?

Teoretycznie dieta odchudzająca może być również wspomagana różnego typu suplementami diety na odchudzanie. Warto jednak wybrać je mądrze, biorąc pod uwagę przede wszystkim własne potrzeby. Ciekawe, bardzo użyteczne informacje na temat tabletek odchudzających (i nie tylko) możemy znaleźć na stronie internetowej dietetyk.edu.pl. Oceny poszczególnych suplementów dokonuje specjalista, zatem jest ona fachowa i podparta aktualną wiedzą z zakresu medycyny i zdrowego odżywiania. Wspomaganie odchudzania może okazać się w wielu przypadkach bardzo pomocne, jednak należy podjeść do tematu mądrze i odpowiedzialnie. Bez tego trudno bowiem mówić o zdrowym odchudzaniu, którego efekty uda nam się utrzymać znacznie dłużej.